Powered By Blogger

torstai 10. joulukuuta 2015

Kun lihaville ja laiskoille tulee niitä sairauksia?




Tosi monesta taudista ensimmäiset taudinkuvaus sanat ovat että: Lihavuus ja liikkumattomuus aiheuttaa näitä tauteja? Olen alkanut kyseenalaistaa näitä juttuja mielessäni.
Kun olin raskaana lihoin 13 kg, lihoin suurimman osan painosta alkuraskaudessa. Kun palasimme sairaalasta kotiin, painoin enemmän kun sairaalaan lähtiessä (vauva mahassani). Vatsani oli pieni koko raskauden ajan ja kilot selvästikin kasaantuivat ympäri kehoa. Sairastuin raskausajan diabetekseen, mittasin kaikki ruuat lopulta viikon ajalta gramman tarkkuudella esimerkkinä käytän tässä aamiaistani: 

hh = hiilihydraatit p = Proteiinit kcal = kalorit Gramma= ruuan paino

Tattaripuuro  hh 34 p 6,5 r 0,9 kcal 175 gramma 50 g
öljy                                  r 2 kcal 18 gramma 29
mustikka        hh 4 p 0,3 r 0,4 kcal 20 gramma 60 g
raejuusto        hh 2 p 15 r 0,3 kcal 70 gramma 100 g

Näiden muistiinpanojen ja ahdistusten kanssa menin taas lääkärille, loppuraskauden ajasta sain käydä lääkärillä joka viikko keskustelemassa huonoista verensokereistani! Huomasin, että jos söin suositellulla tavalla 50 hh,  30 proteiini, rasvat 20, niin silloin sokerini nousivat aivan sikana. Välillä en uskaltanut sitten enää syödä melkein mitään kun pelkkä vauvan puuroannos nosti veren sokerin korkealle. Viikkoa ennen synnytystä sain vihdoin sen insuliinin kun olin laskelmillani pystynyt ”todistamaan” todistamisen jälkeen, että minun ruokavaliotani vaan ei pystynyt mitenkään parantamaan syömällä paremmin niin kuin kehotettiin. Kävin jopa tavallisella ravintoterapeutilla, joka antoi minulle VALION ruoka ohjelappusen missä kehotettiin syömään ruisleipää ja teollista margariinia. Ruokaterapia päättyi kyyneliin ja seuraavana päivänä sain ravintoterapeutilta puhelun, jossa hän oli laskenut ruokavaliostani ravinteet ja että söin niin tarkasti etten tarvitsisi minkäänlaista monnivitamiinilisää raskauden aikana. (Myönnän olevani hifistelijä ravinto asioiden suhteen) Aikaisemman ravinto ohjelman olen saanut Funktionaaliselta puolelta, luojan kiitos. Olen oikeastaan menettänyt uskoni tähän VALION tai jonkun muun valtion yleisen ruokaohjeistuksen uskomisessa omakohtaisista ongelmista johtuen. Synnytykseni käynnistettiin raskausdiabeteksen takia ja sieltä odotettiin isoa sokerivauvaa, sieltä kuitenkin syntyi 46 cm pitkä 3650 g painava terhakka typykkä. Synnytyksen jälkeen lapsi testattiin dna testeillä, kun hän oli niin pieni ja meillä suvussa todella monella naisella on tullut samankokoisia minusta ihan sopivan kokoisia vauveleita.
Kantelin ja nytkyttelin sylissä vauvaani lähes koko ekan vuoden, mutta nyt minulla onkin NIVELRIKKO lapaluiden välissä selkärangassa. Kaikki paino lapojen yläpuolella nostaen tekee tuskaa ja kipua. Eksyin taas lueskelemaan noita ohjeita nivelrikkoon: Liikkumattomuus, lihava, jos syö huonosti.. oon 160 cm pitkä painan 57 kg. –ihan sopiva, liikun ja oon liikkunu lähes päivittäin 19 vuotiaasta asti kun selkäongelmat alkoivat. Mä oon koettanut tehdä kaikkeni, että saisin olla terve, mulla on kivat geenit ;).
Joskus ne taudit vaan puskee geeneistä vaikka yrittäisit mitä, mutta minä olen päättänyt kääntää kaikki vastoinkäymiset voimavarakseni. Uudesta rankavammasta opin taas lisää omega 3 ja 6 rasvahappotasapainosta, aloitin syömään lisäravinteena Balancea joka sisältää voimakkaan antioksidantin ja estää omega3 pilaantumasta matkalla kehossa. Uskon tähän, että voin saada tästä voimaa ja terveyttä ja myös auttaa muita ihmisiä löytämään oman solujen tasapainon. Oloni on kohentunut jo nyt unen ja virkeyden + ajatusten tasolla. Odotan innolla alku testituloksiani laboratoriosta ja haaveilen siitä, että omega 3 & 6 tasapaino saisivat kipuani vähennettyä selkärangasta. Tähänasti olen syönyt kasviomegoita, joista vain noin 5 % kehoni pystyy muuntamaan omega 3 muotoon.  Voinkin ilokseni ilmoittaa, että olen valmis myös kertomaan ja jakamaan tätä omega tasapainoa muillekin avuksi elämään. Päätin lähteä edustamaan Balance öljyä ja myös jälleenmyymään sitä. Odotan innokkaana kuinka paljon saan autettua muita ihmisiä heidän hyvinvoinnin parantamiseksi.

Toivon terveyttä ja voimaa sinulle Joulunodotukseen <3


Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti